8989 در دل با بچه هیئتی ها - میکده
خِتامُهُ * مِسْکٌ * وَ فِی ذالِکَ فَلْیَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ
.
بسم رب الزینب
.
( بعضی ها  از ما می پرسند: )
 

 

چرا خود را میزنید؟

این رفتارهای عاطفی یعنی چه؟

به سر وصورت زدن یعنی چه؟

سرخ شدن و خون آمدن یعنی چه؟

آسیب رساندن چه معنا دارد؟

و این است جواب ما...

(در ادامه مطلب جواب کوبنده ما را بخوانید)



ما شیعه ایم و مطیع،البته فکر هم کرده ایم ومنطق عقل ما را به اینجا کشانده که پیرو معصومین علیهم السلام باشیم ویاد گرفته ایم جواب مسائل رابر در خانه ی آنان بیاییم ودر این مساله نیزهمینطور است.

 
و اما قول معصومین علیهم السلام:

۱-قال الصادق علیه السلام : وقد شققن الجیوب و لطمن الخدود الفاطمیات علی الحسین بن علی علیه السلام و علی مثله تلطم الخدود وتشق الجیوب.
امام صادق علیه السلام میفرمایند:همانا گریبان دریدند وبر گونه ها لطمه زدند فاطمیات(دختران زهرا علیها السلام)بر حسین بن علی علیه السلام وبر مثل چنین بزرگمردی باید لطمه زد و گریبان درید

 تهذیب الاحکام ج‏8 ص ۳۲۵



۲- قال الصادق علیه السلام:کل الجزع والبکاء مکروه سوی الجزع و البکاء علی الحسین علیه السلام
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:هر گونه جزع و گریه کردن مکروه است مگر جزع و بی تابی برای حسین علیه السلام.

 وسائل الشیعه ج‏3ص‏282

3- در معنای جزع: جابرعَنْ أَبِی جَعْفَرٍعلیه السلام قَالَ قُلْتُ لَهُ مَا الْجَزَعُ قَالَ أَشَدُّ الْجَزَعِ الصُّرَاخُ بِالْوَیْلِ وَ الْعَوِیلِ وَ لَطْمُ الْوَجْهِ وَ الصَّدْرِ وَ جَزُّ الشَّعْرِ مِن النَّوَاصِی
روایت شده از جابر که گوید به امام باقرعلیه السلام گفتم :جزع یعنی چه؟حضرت فرمودند:شدید ترین جزع فریاد زدن بویل و بلند گریه کردن و فریاد زدن و بر سر و صورت زدن و کندن موهای پیشانی است.

 الکافی، ج‏3، ص: ۲۲۳

  احادیثی زیادی در باب لطمه زدن وجود دارد اما با اختصارا چند مورد را ذکر میکنیم:

۱_ فى  زیارة الناحیة:فَلَمَّا رَأَیْنَ النِّسَاءُ جَوَادَکَ مَخْزِیّاً وَ أَبْصَرْنَ سَرْجَکَ مَلْوِیّاً بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ لِلشُّعُورِ نَاشِرَاتٍ وَ لِلْخُدُودِ لَاطِمَاتٍ وَ لِلْوُجُوهِ سَافِرَاتٍ وَ بِالْعَوِیلِ دَاعِیَات   
ترجمه محتوایی:وقتی  که زنان آل  الله اسب امام حسین علیه السلام را  دیدند در حالیکه زین واژگون بود از  خیمه ها بیرون  دویدند در حالیکه به سر و صورت میزدند...

 بحار الأنوار، ج‏98، ص: ۲۴۰


 2_شعری که دعبل در خدمت امام رضا علیه السلام خواندکه حاوی تقریر معصوم است:

   أَ فَاطِمُ لَوْ خِلْتِ الْحُسَیْنَ مُجَدَّلًا            وَ قَدْ مَاتَ  عَطْشَاناً  بِشَطِّ فُرَاتٍ‏
   إِذاً لَلـَطَمْتِ الْخَدَّ  فَـاطِمُ  عِـنْدَهُ           وَأَجْرَیْتِ دَمْعَ الْعَیْنِ فِی الْوَجَنَاتِ‏

فى زیارةناحیةالمقدسة :                                                                                                           وَ أُقِیمَتْ عَلَیْکَ الْمَأْتَمُ فِی أَعْلَى عِلِّیِّینَ تَلْطِمُ عَلَیْکَ فِیهَا الْحُورُ الْعِینُ وَ تَبْکِیکَ السَّمَاوَاتُ وَ سُکَّانُهَا وَ الْجِبَالُ وَ خُزَّانُهَا وَ السَّحَابُ وَ أَقْطَارُهَا وَ الْأَرْضُ وَ قِیعَانُهَا وَ الْبِحَار

 بحار الأنوار، ج‏98، ص: ۲۴۱

مرحوم سید جعفر جزائری در کتاب منتهی الدرایة که شرحی بر کتاب کفایة است در خاتمة بحث قاعده لا ضرر ولا ضرار میفرماید :

چند موردند که از این قاعده خارج اند.


۱-جهاد کردن در راه خدا که حتی با ترس وضرر هم باید انجام داد

۲- زیارت امام حسین که روایات بسیاری دا ریم که حتی با ترس وضرر هم بروید و زیارت کنید

۳-عزاداری بر سید الشهداء زیرا در این احادیث که امر بر لطمه زدن شده بود (حدیث اول)لطم نزد عرب غالبا با مشقت و سرخ شدن و خون امدن است اما با این حال  امام امر به لطمه زدن نمودند.

اللهم اجعلنا من شیعته و زواره و المقیمین لعزائه و الباکین علیه و من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی عجل الله تعالی  فرجه و السلام و علیکم ورحمة الله و برکاته.

 

 بی سر زنان عزای توامضانمیشود*

 این خودزنی تلافی یک تازیانه نیست*

لطمه زدرداهل حرم میزنم به خود*

این جان من که بهترازآن نازدانه نیست*

زخم رخم به زخم رخت رفته یاحسین*

عاشق زدرد دلبر خود بی نشانه نیست
*

 

 


نوشته شده در تاريخ شنبه ۱۳۸٩/۱٠/٢٥ توسط سید محمد امین سجادی

نوشته شده در تاريخ توسط مدير
    

اسلایدر